reede, 9. oktoober 2009

Teadlased: absurd ja irratsionaalsus arendavad


California Ülikooli järeldoktor (postdoctoral researcher) Travis Proulx ja kolleegid näitavad oma värskes uurimuses, et eristiline valgustus, mille mõjude kõige iseloomulikumaks illustratsiooniks on kahtlemata Principia Discordia kogu oma täiuses, arendab mõttetegevust üldiselt ja teogeneesi kitsamalt.

New York Times kajastab uuringut, andes mõista, et kõikvõimalikud loogikat ja normaalseid ootuseid trotsivad ilmingud, mis kutsuvad esile kõikehõlmavat absurditaju, võivad olla teguriks, mis häälestab aju tajuma mustreid, mida see muidu poleks märganud.

Irratsionaalsusega kokku puutuv inimaju üritab meeleheitlikult leida universumis korrapära. Dr Proulx ja Briti Columbia Ülikooli psühholoogiaprofessor Steven J. Heine kirjeldavad oma uurimuses, kuidas nad lasid 20 tudengil lugeda Franz Kafka jutule "Kolkatohter" rajanevat absurdset jutukest. Seejärel pidid nad püüdma meelde jätta jada omavahel pealtnäha seostumatuid märgikombinatsioone (näiteks X, M, X, R, T, V), mida neil hiljem paluti leida 60 sarnase kombinatsiooni seast. Tegelikult esinesid tähtede ilmnemises teatud vaevuhoomatavad korrapärasused näiteks selles, kui suure tõenäosusega esineb mõni täht mõne teise tähe ees.

Juttu lugenud rühma tudengid tuvastasid 30% rohkem kombinatsioone ja tabasid poole tihemini täkkesse kui need, kes olid lugenud mingit muud, koherentse sisuga lugu.

Ehkki teised värske uuinguga tutvunud teadlased leiavad, et esialgu pole veel põhjust David Lynchi filme ja John Cage'i heliteoseid koolikavva võtta.

Meie oleme progressiivsemad. Eesti Diskordianistlik Kabal soovitab lisaks Lynchi ja Cage'i loomingule neis koolides, kus usundiõpetus programmi kuulub, kaaluda ka diskordianismi tutvustavate materjalide lisamist õppekavasse. EDK on rõõmuga nõus vastavates küsimustes valgustama kõiki, kes seda soovivad.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar